(Est. 1957, includes Volt Records and other subsidiary labels) Stax Records is synonymous with Southern soul music. Originally known as Satellite, the Memphis company was founded in 1957 by Jim Stewart and co-owned with his sister, Estelle Axton, and took its new name in 1961 from the first two letters of their last names. Among the many artists who scored hits on Stax and its Volt subsidiary during the Sixties were Rufus and Carla Thomas, Booker T. & the MGs (an interracial instrumental quartet that also served as the company’s rhythm section and house band), Sam and Dave, Johnnie Taylor, Albert King, and Otis Redding. Redding’s death in 1967 signaled the end of the first Stax era (to which Atlantic retains distribution rights). Subsequently the company spawned a new crop of hit-makers, among them Isaac Hayes, the Staple Singers, and the Dramatics. In June 1977, a year-and-a-half after Stax went bankrupt, the company’s masters were purchased by Fantasy, Inc., which revived the Stax, Volt and other subsidiary logos for new recordings, in addition to reissuing older material.
Re: - The Wrecking Crew - Автор:Юрий ОсташковДата: 19.12.23 16:26:38
* 1965. At Western Studios in LA, a group of musicians (later known as The Wrecking Crew) are working on a song called Help Me Rhonda. They include Glen Campbell, Hal Blaine, Larry Knechtel, Don Randi and Ms. Carol Kaye on bass. When Rhonda shoots to Number One, the Beach Boys are heralded for their brilliant musicianship. But their live shows don't sound like their records. And no wonder.
The Wrecking Crew performed on all of the big Beach Boys hits. Brian Wilson requested these players after hearing the magic they created for Phil Spector on productions like Be My Baby, Da Do Ron Ron and He's a Rebel. It's not widely known that Capitol's contract with The Beach Boys, who were signed by Nick Venet, stipulated that they hire studio musicians.
Wrecking Crew players also tracked hits for The Byrds (Mr Tambourine Man, Turn Turn Turn) Association (Never My Love, Cherish) Mamas & Papas (California Dreamin', Monday Monday) Grass Roots (Midnight Confessions, Sooner or Later) Carpenter's (Close To You, We've Only Just Begun) Fifth Dimension (Wedding Bell Blues, Marry Me Bill) Monkees (Mary Mary) Paul Revere's Raiders (Kicks, Steppin' Stone) Jay's American's (Cara Mia, Come a Little Bit Closer) Sonny & Cher (I Got You Babe, The Beat Goes On) Herb Alpert (Lonely Bull, This Guy) America (Ventura Highway, Horse with No Name) Frank (Strangers in The Night) and Nancy (Boots) to name just a few.
* 1965. В студии "Western Studios" в Лос-Анджелесе группа музыкантов (позже известная как "The Wrecking Crew") работает над песней "Help Me Rhonda". Среди них Глен Кэмпбелл, Хэл Блейн, Ларри Кнехтель, Дон Рэнди и мисс Кэрол Кэй на бас-гитаре. Когда "Ронда" поднимается на первую строчку, "Бич Бойз" прославляются своим блестящим музыкальным мастерством. Но их живые концерты звучат совсем не так, как их записи. И неудивительно.
"The Wrecking Crew" участвовали во всех главных хитах "Beach Boys". Брайан Уилсон попросил этих музыкантов, услышав, какое волшебство они создали для Фила Спектора в таких песнях, как "Be My Baby", "Da Do Ron Ron" и "He's a Rebel". Не так широко известно, что контракт "Capitol" с "The Beach Boys", которых подписывал Ник Венет, предусматривал, что они нанимают студийных музыкантов.
Участники "Wrecking Crew" также записывали хиты для "The Byrds" ("Mr Tambourine Man", "Turn Turn Turn"), "Association" ("Never My Love", "Cherish"), "Mamas & Papas" ("California Dreamin'", "Monday Monday"), "Grass Roots" ("Midnight Confessions", "Sooner or Later"), Carpenter's ("Close To You", "We've Only Just Begun"), "Fifth Dimension" ("Wedding Bell Blues", "Marry Me Bill"), "The Monkees" ("Mary Mary"), "Paul Revere's Raiders" ("Kicks", "Steppin' Stone"), "Jay's American's" ("Cara Mia", "Come a Little Bit Closer"), Sonny & Cher ("I Got You Babe", "The Beat Goes On"), Herb Alpert ("Lonely Bull", "This Guy"), "America" ("Ventura Highway", "Horse with No Name"), Frank Sinatra ("Strangers in The Night") и Nancy Sinatra ("Boots") и другие.
Re: - The Wrecking Crew - Автор:Юрий ОсташковДата: 19.12.23 03:59:44
"SUBSCRIBE" FOR MORE FROM THIS CHANNEL Glen Campbell, Hal Blaine, Larry Knechtel, Joe Osborn, Jim Horn, Don Randi, Carol Kaye, Earl Palmer, Jim Keltner, Lee Sklar, Bones Howe, Nancy Sinatra. Produced, directed and edited by Gil Baker.
Re: - Booker T. and the MG's - Автор:Юрий ОсташковДата: 17.12.23 04:03:10
Барабанщик Джим Келтнер, тоже уроженец Оклахомы, к тому времени был уже хорошо известен своей сессионной работой над сольными записями трех участников "Битлз", а также с такими исполнителями, как Bob Dylan, B.B. King, Joe Cocker и др.
Re: - Booker T. and the MG's - Автор:Юрий ОсташковДата: 04.12.23 17:34:01
Гитарист из Оклахомы Дэвид Ти Уолкер на тот момент уже записывал сольные альбомы, а также учавствовал в записи пластинок, таких звёзд, как "The Jackson 5", Marvin Gaye, Quincy Jones, Stevie Wonder и др.
Re: - Booker T. and the MG's - Автор:Юрий ОсташковДата: 04.12.23 02:12:54
Booker T. – vocals, bass, guitar, keyboards Alexander Smith, Bob Glaub – bass Bobbye Hall Porter – congas Jim Keltner, Sammy Creason – drums David T. Walker – guitar Michael Utley – keyboards
Re: - Booker T. and the MG's - Автор:Юрий ОсташковДата: 04.12.23 02:10:23
"Evergreen" - это не соул, по крайней мере, не в том смысле, в каком это делали "MG's". Джонс играл на гитаре и бас-гитаре в дополнение к органу и клавишным, занимался вокалом, а также написал, аранжировал и спродюсировал все треки (за исключением кавера на песню Криса Кристофферсона "Why Me"). Это действительно спокойный корневой альбом, и знаменитая игра Джонса на органе появляется только в четвертой композиции, инструментале "Flamingo", а также в заглавном треке "Evergreen", но большая часть альбома - это легкая смесь народных мелодий, тонких ритмов калипсо и регги, рэгтайма и того, что в наши дни известно как соул-джаз, и все это очень приятно, но далеко от жирного соул-фанкового звучания "MG's".
Re: - Booker T. and the MG's - Автор:Юрий ОсташковДата: 03.12.23 06:22:12
* Играя на органе и клавишных в "MG's", одной из величайших R&B и соул-групп в истории поп-музыки, Букер Ти Джонс не был чужим в мире поп-музыки, когда записал альбом "Evergreen" в 1974 году. В составе "MG's" он играл на бесчисленных сессиях "Stax Records", поддерживая всех, от Отиса Реддинга до "Сэма и Дэйва", а сами "MG's" несколько раз попадали в чарты, начиная с нестареющей инструментальной композиции "Green Onions" в 1962 году.
Но в начале 70-х дела "Stax Records" пошли наперекосяк, и Джонс, видя, что на стене уже все написано, покинул лейбл задолго до его банкротства в 1975 году и подписал контракт с "A&M Records" в 1971 году, после чего выпустил серию альбомов со своей тогдашней женой Присциллой Кулидж.
В 1974 году он подписал контракт с "Epic Records" и выпустил первый сольный альбом "Evergreen".
Re: * Интересные, но малоизвестные факты в истории рок-музыки * Автор:Юрий ОсташковДата: 25.11.23 06:10:32