Beatles.ru
Войти на сайт 
Регистрация | Выслать пароль 
Новости Книги Мр.Поустман Барахолка Оффлайн Ссылки Спецпроекты
Главная / Мр.Поустман / Форум Music General / Miles Davis - гений ХХ-го века

Поиск
Искать:  
СоветыVox populi  

Мр. Поустман

Поздравляем с днем рождения!
Ирианна (30), Liza155 (33), Helter-Skelter (34), Завтрак Турыста (34), holy_celt (38), Phaedra (39), maDDog (40), Antony-M (41), Denart (45), Ytymeloman (53), Курляндский (53), alboris (56), viktoriuss (59), Mubas7 (61), Pokotilo (68), D.Vasya (71)

Поздравляем с годовщиной регистрации!
Саня Битлз (11), Алекс-монах (13), kam55 (13), jelly_sun (14), Forever young (15), Archio (15), Green_Ann (16), shpuntik (16), uhty (16), RWF (18), Галланд (18), riveter (18), Bog (19), PrudenS (20), Natascha (21), Fool-On-The-Hiller (21), TheBattleRagesOn (21), Nowheregirl (21), madbeatlesfreak (22)

Последние новости:
12:20 Календарь Битлз на 2025 год
10.05 Мик Джаггер заявил, что по-прежнему любит ходить в клубы
10.05 Вышел новый клип «Let It Be»
09.05 Билли Джоэлу исполнилось 75 лет
09.05 Ринго Старр выпустил ограниченным тиражом ЕР «February Sky»
09.05 На продажу выставлена «исключительно редкая» копия сингла «Love Me Do»
09.05 Дети Адриенны из Бруклина ответили на обращение Пола Маккартни
... статьи:
30.04 История группы Grand Funk Railroad
23.04 Пит Тауншенд о неопределенном будущем The Who и наследии "The Who Sell Out"
14.04 Папы битлов
... периодика:
18.03 Битловский проект "Яллы"
12.03 Интервью с Алексеем Курбановским, переводчиком книг Джона Леннона
12.03 Юлий Буркин, автор книги "Осколки неба, или Подлинная история Битлз" - интервью № 2

   

Miles Davis - гений ХХ-го века

Страницы (122): [<<]   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |  Еще>>
Ответить Новая тема | Вернуться в MG
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Sitaradio   Дата: 11.10.05 14:56:55   
Сообщить модераторам | Ссылка
Нет, правда. Гений.
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Zub Zub   Дата: 11.10.05 14:57:12   
Сообщить модераторам | Ссылка
Кайнд оф блю пластинка объективно отличная, и послушать ее нужно. Только, если вы кроме рока ничего не слушали,то к року это отношения не имеет вообще и к 80-ым в частности.

Что касается кирпичей и пунктиков, то некая излишняя восторженность действительно как бы это... раздражает слегка. Усугубляется это еще и тем, что люди ее часто не своими словами выражают, а некими клише: ... гений 20 века, величайший....

Книжки про КОВ есть и не одна. Вот такую нашел http://www.amazon.com/gp/product/0306810670/002-2880381-1290427...X0DER&no=283155&st=books
У меня есть книга с подобным названием, но с другой обложкой. Автора не помню.М. она же, просто другое издание. В ней предистория и поминутная хронология записи альбома. Полно фотографий. Даже упоминается русское издание на виниле (типа Майлз шагает по планете KOB goes worldwide).

Если кому нужно, могу автобиографию на анг. языке сбросить в формате ворд.
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Alexander Prolubnikov   Дата: 11.10.05 15:00:07   
Сообщить модераторам | Ссылка
2Игорь Цалер:

Вот нашел. Это наверно?
http://blogcritics.org/archives/2002/09/17/005804.php

Kind of Blue: The Making of the Miles Davis Masterpiece
Ashley Kahn
Book from Da Capo Pr
Release date: 20 September, 2000

Very, very few artists can be said to have changed the course of their medium even once. Miles Davis changed the direction of jazz three times.

First with 1949's The Birth of the Cool, Davis, early in his career as a bandleader, slowed the frantic tempo of bebop down, and introduced the world to cool jazz. This would be the dominant form of jazz, especially as played by west coast musicians, for the next decade.

In 1969, Davis released Bitches Brew, a double album of what would eventually be described as jazz-rock fusion. Fusion of course, would be the dominant form of jazz (for better or worse) for the next decade, and the players on Bitches Brew (which include John McLaughlin, Joe Zawinul, Wayne Shorter, and Chick Corea) would be its chief proponents.

In between those two extremes, in 1959, Davis introduced modal jazz to the world. Modes are scales of musical notes, some of which date back thousands of years. The appeal of modes for jazz musicians was to get away from playing constant chord changes, which were felt to hamstring the soloist, and provide a sparse, less cluttered background for solos, providing maximum flexibility and expressiveness. In the hands of an amateur, who needs the chord changes to influence his selection of notes when soloing, the result is clichйd scale after scale (this would become the curse of the fusion genre). But in the hands of master musicians such as Davis and his bands, the results were obvious: a new composition style instead of relying of old standards, a greater freedom of expression, and a unique new sound that would be jazz's dominant form for the next 30 years, and remains one of its most important elements. The album that introduced this sea change was of course, 1960's Kind of Blue.

Along with John Coltrane's A Love Supreme and Giant Steps, Kind of Blue is one of those albums that even non-jazz fans own--they are definitive recordings from the 1960s. And yet, no album emerges in a vacuum. There's rarely a moment of divine inspiration behind an artwork-it's almost always a combination of talent and hard work, combined with an enormous amount of thought.

Kind of Blue is no exception. It was a logical progression in Davis' career, and in his ability to choose excellent sidemen. Davis had the core of a crack band that he at the time of Kind of Blue's two 1959 recording sessions, with Jimmy Cobb on drums, Paul Chambers on bass, and the dueling saxes of the avant-garde John Coltrane (soon to leave on a solo career that would rival Davis' in its stature and influence) and the more conventional, but playful technique of Cannonball Adderly.

Davis toured with pianist Wynton Kelly, who plays on Kind of Blue's bluesy "Freddie Freeloader", but a few months prior to the recording session Davis recruited Bill Evans, who was quietly earning a reputation as the pianist in jazz, with the chops to handle any material, and an innovator in his own right.

This was the group that walked in Columbia Record's 30th Street studios in Manhattan to record Kind of Blue. Ashley Kahn, in Kind of Blue: The Making of the Miles Davis Masterpiece covers this session, the events leading up to it, such as Davis' then rapidly rising stature, his 1955 signing to Columbia, which provided the budgets and studios to allow Davis to produce "concept albums", often with a small orchestra behind him, a decade before the Beatles made both concepts popular in rock music.

Kind of Blue would not exist in its current form but for Davis' astute hiring of Bill Evans. Kahn sketches Evans career up to "Kind of Blue", and briefly, but effectively covers the "Crow Jim" reverse racism that Evans occasionally received from black audiences when performing as the only white member of an otherwise black group.

(He also mentions the hilarious request of Davis before he allowed Evans into the band: "You got to make it with everybody, you know what I mean? You got to f**k the band." The straitlaced Evans stuttered in reply, "I'd like to please everyone...but I just can't do that". Davis's sardonic humor, and attempts to mess with the minds of his musicians would eventually become the stuff of legend among his band members.)

All of these anecdotes demonstrate Kahn's most important writing skill: the ability to describe, (in fairly short, and splendidly illustrated chapters) that bookend the history of the recording sessions Davis's career, and its meteoric rise prior to Kind of Blue, and that album's impact on the jazz world as a whole, both in the 1960s, and today, as it sells an astonishing 5000 copies a week.

Kahn's effortless style belays the intense research and reporting that makes it possible. To describe the actual recording session, Kahn uses a remarkable collection of skills as a combination historian, detective, and musicologist. He combines material gleaned from existing interviews with Davis and his band members and the album's producer, Irving Townsend, new interviews with Jimmy Cobb, the last surviving member of that session, photographs of the session (ironically, Cobb was never clearly photographed, since he spent most of the session behind his kit), and numerous quotes transcribed from the band's own comments recorded onto the studio session tapes. His best detective work is determining, with a fairly high degree of certitude, that Gil Evans (no relation to Bill Evans) wrote the introduction to the first track of the album, "So What", perhaps the most beautiful 30 seconds or so in all of jazz.

Kahn also describes the careers of Davis and his band members immediately after Kind of Blue, including Davis' epochal concert at Carnegie Hall, with his five piece band, and the Gil Evans Orchestra backing him on one of the great live recordings in all of jazz.

Kind of Blue is an album that simultaneously evokes an era, while remaining timeless. Ashley Kahn does a masterful job of both explaining that era, and why Davis' music from it remains astonishingly popular today.
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Kalina   Дата: 11.10.05 15:00:34   
Сообщить модераторам | Ссылка
Игорь Цалер

Предвидение чего, простите?
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Alexander Prolubnikov   Дата: 11.10.05 15:03:14   
Сообщить модераторам | Ссылка
2Zub Zub:

Синхрон
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: karp   Дата: 11.10.05 15:09:57   
Сообщить модераторам | Ссылка
2Kalina:
Это просто я не очень-то по русски написал:-)
>По поводу South Saturn Delta
Мне "обрезки" на нем показались более "джазовыми", чем мы обычно привыкли воспринимать Хендрикса.

>причем здесь Гил Эванс?
Это уже отдельная фраза.
Просто попадалась информация, что хендрикс планировал с ним записываться.

В общем, ни влияния ни параллелей в музыке я не подразумевал. Просто у меня сложилось впечатление, что Хендрикс двигался навстречу джазу...
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Игорь Цалер   Дата: 11.10.05 15:10:22   
Сообщить модераторам | Ссылка
>> Что касается кирпичей и пунктиков, то некая излишняя восторженность действительно как бы это... раздражает слегка. Усугубляется это еще и тем, что люди ее часто не своими словами выражают, а некими клише: ... гений 20 века, величайший....

Ну не знаю, моя восторженность коренится исключительно в моей личной, субъективной привязанности к этой записи: когда я ее слушаю, объективность испаряется. Kind Of Blue многое значит для меня лично, и если бы он не был всемирно признан, это не сказалось бы на моем к нему отношении. Уж не сердчайте, что так бурно высказался, но я и правда просто буквально млею, когда слышу первые аккорды "So What" и фортепианное великолепие Билла Эванса в "Blue In Green". Так же я обожаю Revolver, первый Stone Roses, A Love Supreme Колтрейна и несколько пластинок, которые не встретить в списках величайших альбомов всех времен. Каждому из этих альбомов я готов пропеть прочувствованную оду!
Kind Of Blue. Стиль, форма, таинственный флер, дивная, тихая красота тем и импровизаций вкупе с мастерством великих музыкантов - сейчас меня опять обвинят в славословии!

>> Предвидение чего, простите?

Ну, я всегда считал, что этот альбом как бы предвещает и определяет весь эйсид-джаз середины 90-х. Уж простите, если что не так.
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Kalina   Дата: 11.10.05 15:36:26   
Сообщить модераторам | Ссылка
Голливудская улыбка  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: karp   Дата: 11.10.05 15:38:28   
Сообщить модераторам | Ссылка
2Игорь Цалер:
>Так же я обожаю Revolver, первый Stone Roses,
>A Love Supreme Колтрейна и несколько пластинок,
>которые не встретить в списках величайших альбомов
>всех времен.

Ничего себе "не встретить" :-)
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Игорь Цалер   Дата: 11.10.05 15:41:09   
Сообщить модераторам | Ссылка
>> Ничего себе "не встретить"

Это я не про Револьвер и Stone Roses, а про некоторые другие. Могу назвать, во избежание недоразумений: "Give Out But Don't Give Up" Primal Scream, Seal "Human Being", Jamiroquai "The Return Of The Space Cowboy"...
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: karp   Дата: 11.10.05 15:43:41   
Сообщить модераторам | Ссылка
2Игорь Цалер:
>Это я не про Револьвер и Stone Roses, а про некоторые другие
Аа... понятно. У меня таких тоже "в загашничке" имеется;-)
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: papan   Дата: 11.10.05 17:45:31   
Сообщить модераторам | Ссылка
vasil ibn rashit ***
Тебя может такой альбом заинтересовать:
"Bruford Levin Upper Extremities" 1998.
Там кроме двух настоящих Кинг- Кримзонцев один сильно им сочуствующий гитарист Дэвид Торн и молодой последователь Майлза трубач Крис Ботти.Смесь Кримзона и джаза.
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: karp   Дата: 11.10.05 17:54:48   
Сообщить модераторам | Ссылка
2papan:
>Смесь Кримзона и джаза.
Местами экстремально авангардная :-)
Но и диск и концертник мне по-настоящему понравились.
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: vasil ibn rashit   Дата: 11.10.05 18:02:15   
Сообщить модераторам | Ссылка
papan большое спасибо.
поищу. а то какой-то пробел образовался - давно не слушал чегонить такого чтоб организм трясло и мозг тоже задевало.
я примерно понял какую бы я хотел сейчас послушать.
это по эху крутанули Белью и его группа медведи.
не услышал конкретно с какого альбома. живое выступление.
быстрые (но не металические разумеется) гитарные ходы и коронный номер Белью - его эти гитарные свистульки, напоминающие фитбэки Хендрикса.
т. е. комбинация "музыкальности" джаза и "художественной образности" психоделии. вот такая мне наверное всегда музыка попрет.
а кто там из кримсонов? небось мастелото с ганом?
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: karp   Дата: 11.10.05 18:04:18   
Сообщить модераторам | Ссылка
2vasil ibn rashit:
>а кто там из кримсонов? небось мастелото с ганом?
В "Bruford Levin Upper Extremities"?
Bruford и Levin ;-)
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: vasil ibn rashit   Дата: 11.10.05 18:20:11   
Сообщить модераторам | Ссылка
karp не могу объяснить почему но
Bruford и Levin нравятся поболее чем
мастелото с ганом 8)))
на мастелото с ганом ходил - чето кроме техники (в том числе и электроной техники - т.е. подход: фильм японский проецировался во время их выступленияБ разные сэмплы)
так вот чето не очень понравились.
это вне сомнений круто но рядом с фриппом и белью (я уже их начал воспринимать как одно целое может быть ошибочно) блекло.
в то же время есть один альбом Brufordа - голый джаз - вобще не пошло.
всетаки по большому счету всевышний или (кому как) провидение создало этих музыкантов чтоб они могли воплотить идеи фриппа.
это я канешно 50 на 50 всерьез и иронизирую, но чтото в этой мысле есть.
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: vasil ibn rashit   Дата: 11.10.05 18:23:25   
Сообщить модераторам | Ссылка
сейчас только заметил название "Bruford Levin Upper Extremities" 1998
только что это воспринял как фамилии (английские названия плохо воспринимаю) - крыша едет - пора домой 8)))))
Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: pempe   Дата: 11.10.05 20:37:38   
Сообщить модераторам | Ссылка
Короткие коментарии Майлза


"Sorcerer's Brew."

On the many ingredients that went into the making of Bitches Brew:

Teo Macero added mid-20th century studio trickery, a 19th century classical music awareness of musical structure, and a way of looking at music as abstract blocks of sound, which he freely cut and moved around. In other words, the two most heavily edited tracks on Bitches Brew were hybrids of "figurative" and "abstract" art. They combined, respectively, the traditional musical line of something akin to a sonata form with the cut and paste ideas that had come out of musique concrète, serial music, and studio technology. Add to this the strongly chromatic improvising of the keyboard players, which has echoes of classical atonal music, and it is clear that an impressive amount of influences went into the making of Bitches Brew. This is no doubt one of the major reasons for the recording's immense success and influence. Virtually anyone willing to listen to it with an open mind is able to recognize something familiar in the music, despite the fact that it contains few easily identifiable melodies, hooks, or vamps.




"Kind of Blues."

On why Miles went into electric music:

In response to the question why Miles went into electric music, I'd like to offer two interpretations of Miles's approach to music that have only occasionally been touched upon. The first interpretation is founded on the scientific axiom that accepts the simplest explanation of the known facts as the most plausible hypothesis. The hypothesis proposed here is that Miles is best understood as primarily a blues player who moved into jazz and then into jazz-rock, rather than a jazz player who was influenced by the blues. This makes sense of many aspects of his career and trumpet style that have so far seemed inexplicable. The second interpretation follows from the observation that Miles built every new musical step on his previous steps, and asserts that the secret of his enormous success and influence is that he was a traditionalist and revolutionary at the same time.

Сообщение  
Re: Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: pempe   Дата: 11.10.05 20:41:15   
Сообщить модераторам | Ссылка
Doo-Bop (1992), последний студийный альбом Майлза это еще одно видение будучего, жаль что развивалось уже без него.
Сообщение  
Miles Davis - гений ХХ-го века
Автор: Rosco   Дата: 11.10.05 20:41:16   
Сообщить модераторам | Ссылка

Майлз - безусловно гений ХХ Века!

Создатель не менее 3 стилей - кул-джаз, модальный джаз (пластинка Kind Of Blue) и джаз-рок.

Люблю его пластинки с Маркуом Миллером, Bitches Of Brew, Aura и многие другие. И, конечно концертники.
Страницы (122): [<<]   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |  Еще>>
Ответить Новая тема | Вернуться в MG
Главная страница Сделать стартовой Контакты Пожертвования В начало
Copyright © 1999-2024 Beatles.ru.
При любом использовании материалов сайта ссылка обязательна.

Условия использования      Политика конфиденциальности


Яндекс.Метрика